زبدةالاشعار

اختتامیه دومین کنگره شعر محرم

بیانیه هئیت داوری دومین کنگره شعر محرم تبریز

پدیده‌ی شعر یکی از معجزات آفرینش است.
امام خامنه ای

شعر عطیه ای است الهی که خداوند متعال آن را در نهاد شاعران به ودیعه گذاشته است و خوشا به سعادت شاعرانی که قریحه شعری خویش را در خدمت جریان روشنگری الهی به کار بسته اند و با پرداختن به مفاهیم عالی اخلاقی و توحیدی و فضائل اهل بیت علیهم السلام و ارزشهای اسلامی و منافع ملی و انقلابی، شعر خویش را ارتقا داده اند.

بی شک یکی از عرصه هایی که می توان از این موهبت الهی در آن بهره وافر برد شعر آیینی است

بهترین محتوایی که می توان برای شعر متصور شد محتوای دینی است که شاعران و نویسندگان به ویژه شعرای جوان می توانند با بهره گیری از این محتوای غنی اسلامی منعکس کننده آرمانها و اهداف و روش ها و پیام انقلاب در سروده های خود باشند.

متن پیشنهادی:  فاطمه آللها مظهریارانیب #فاطمیه_واصف_مرندی

با توجه به اهمیت شعر آیینی، ریشه دار بودن آن در آذربایجان در ساحت زبان ملی یعنی فارسی و زبان منطقه ای یعنی زبان آذربایجانی و نقش شاعران آذربایجان در گسترش آن و به منظور حفظ و نگهداری این میراث گرانبها و فراهم نمودن بستر مناسب برای تولید آثار فاخر و ماندگار و پیوند دادن نهضت حیات بخش و ظلم ستیز عاشورا با وقایع جهان اسلام و مقاومت امت اسلامی در سراسر جهانو بخصوص فراهم کردن بستری برای رشد و شکوفایی استعدادهای جوان، انجمن شعر بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی اقدام به برگزاری دومین کنگره شعر محرم تبریز نمود که با همچون سال گذشته با استقبال گرم شاعران روبه رو شد. بعد از اعلام فراخوان، بالغ بر ۶۰۰ اثر از استان های شمالغرب کشور به دبیرخانه کنگره وصول گردید.


هیات داوران بعد از تشکیل جلسات متعدد و بررسی آثار رسیده به دبیرخانه، ضمن تقدیر از بسیج هنرمندان استان و تمامی شاعرانی که در این کنگره شرکت داشته اند اعلام می دارد : آثار رسیده از لحاظ محتوا بسیار ارزشمند بوده و این امر گزینش و انتخاب را برای ما بسیار سخت کرده ، لیکن به رسم کنگره ها و جشنواره ها ناگزیر از انتخاب تعدادی از آثار به عنوان گلهایی از گلستان معطر طبع شاعران هستیم .
از طرفی عزم دست اندرکاران دومین کنگره شعر محرم تبریز بر آن بود که چون سال گذشته اختتامیه پرشکوهی با حضور تمامی شرکت کنندگان و منتخبین و اهالی شعر و ادب برگزار شود که بلحاظ جلوگیری از شیوع ویروس منحوس کرونا چنین امری میسر نگردید.

متن پیشنهادی:  بنی اسد متحیّر، ستاده‌اید همه #سازگار

اسامی منتخبین دومین کنگره شعر محرم تبریز بدون رتبه بندی آثار چنین است؛

قادر ایمان نژاد، امیر سلیمانی، بهروز سلیمانی ثمرین، امیرحسین زارعیان، امیر رسولی، مصطفی توفیقی، مهدی حنیفه ،رضا اسم خانی ،ناصر دوستی ،وحید طلعت، تبسم رضازاده ،علی صلاحلو، جمشید زرین ،سعید حضرتی، بلال کمالی، میر کاظم سید اکبری،رحیم سلمان زاده، داوود بیدق داری، محمد دلستانی، علیرضا عباسی، ستار رزاقی، کریم نصیری مقدم، محمد رضا صادقی شیدا، مسعود عالم پوررجبی ،خلیل آسانی چله‌خانه ،لیلا حسین نیا، کاظم‌ پور رادی و ابراهیم قبله آرباطان

همچنین در دومین کنگره شعر محرم نیز به رسم کنگره اول، تنی چند از شاعران پیشکسوت آیینی برای تکریم و تعظیم معرفیمیشوند. اسامی این بزرگواران چنین است ؛

متن پیشنهادی:  باشیم اوسته گل یتیشدی موسم هجران عم اوغلی #فاطمیه_صحاف_تبریزی

حاج حسن رسالور – شاعر اهل بیت (ع )
مجاهد تبریزی – شاعرپیشکسوت اهل بیت (ع)
اللهوردی صادقی – شاعر پیشکسوت اهل بیت (ع)

رضا شیبانی – شاعر اهل بیت (ع)
حاج محسن عسکری – شاعر وذاکر پیشکسوت اهل بیت ( ع)


هیات داوران دومین کنگره شعر محرم تبریز
بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی

 

# #شعر_محرم # #_هنرمندان # #کنگره_شعر #کنگره_شعر_یی # # # # #کنگره_شعر_محرم # # # #کنگره_محرم #استانی_فرهنگی_هنری #کنگره_شعر_یی # # #آذربايجان_شرقي_شهر_تبریز

نظر دهید

جستجو در نام شاعر یا مناسبت

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

کلمات کلیدی: فهرستاشعار14معصومموضوععاشورائیانماهشاعراصفهانیتبریزیاردبیلیزنجانی

جستجو در مصرع اول

Search
Generic filters

Filter by Custom Post Type

دسته بندی درختی

دسته بندی درختی