زبدةالاشعار

ذکر_مصیبت_معصوم_دوازدهم 6 #الهادی_متن_روضه

ذکر_مصیبت_معصوم_دوازدهم #الهادی
#سوگنامۀاشتهاردی
.
.
✍️ زبدة الاشعار ✍️
.
🆔: @nohe_torki
.
بخش 6️⃣ شهادت
.
امام هادی (ع) بیست سال دور از وطن، در سامره تحت نظر بود و سرانجام آن حضرت در اواخر حکومت معتمد عباسی، بر اثر زهری که او به طور مرموز به آن حضرت خورانید به شهادت رسید.
.
در آن هنگام از بستگانش هیچکس در سامره نبود جز فرزندش امام حسن عسکری (ع) که متکفل غسل و کفن و نماز و دفن پدر گردید، و جنازه آن مظلوم غریب تبعید شده را در خانه خودش در سامره، به خاک سپردند، او هنگام شهادت 40 یا حدود 42 سال داشت. (1)
جنازه امام هادی (ع) را جمعیت بسیار از بنی هاشم و بنی عباس و طالبیون و غیر آنها در حضور امام حسن عسکری (ع) تشییع کردند و به خاک سپردند، امام حسن عسکری (ع) از شدت ناراحتی با سر برهنه و گریبان دریده شده بیرون آمد (و خرج ابومحمد الحسن حاسِراً مکشوف الرّأسِ، مشقوق الثّیاب).
جوّ به گونه ای بود که با وجود امام حسن عسکری (ع) جریان را به گونه ای ساخته بودند که معتمد (قاتل مرموز امام هادی (ع)) بر جنازه او نماز بخواند، امام حسن عسکری (پیش از آنکه نزد مردم بیاید و جنازه را حرکت دهند) بر جنازه نماز خواند، سپس جمعیت جنازه را برداشتند و حرکت دادند و معتمد عباسی بر آن نماز خواند
بعضی در مورد پراه کردن لباس به امام حسن عسکری (ع) ایراد کردند، امام به ایراد کننده فرمود : « ای نادان تو چه میدانی؟ موسی بن عمران در مصیبت برادرش هارون ، جامۀ خود را چاک زد و گریبان پاره کرد» (2)
ـــــــــــــــــــــ
(1)مناقب ابن شهر آشوب ج 6 ص 401
(2)اعیان الشیعه ج 2 ص 39 و 40
.
.
#الهادی_شهادت
#الهادی_متن_روضه
#متن_روضه
#فارسی
.
✍️ #زبدةالاشعار ✍️
.
🆔: @nohe_torki

متن پیشنهادی:  بو گجه هادی باباون ئولمه سین یاد ایلوسن #الهادی_عینی_فرد

نظر دهید

جستجو در نام شاعر یا مناسبت

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

کلمات کلیدی: فهرستاشعار14معصومموضوععاشورائیانماهشاعراصفهانیتبریزیاردبیلیزنجانی

جستجو در مصرع اول

Search
Generic filters

Filter by Custom Post Type

دسته بندی درختی

دسته بندی درختی