زبدةالاشعار

ذکر_مصیبت_معصوم_نهم 09 #کاظمیه_متن_روضه

ذکر_مصیبت_معصوم_نهم #کاظمیه
(#سوگنامۀاشتهاردی)
.
✍️ #زبدةالاشعار ✍️
.
🆔: @nohe_torki
.
بخش 9️⃣ماجرای شهادت امام کاظم (ع)
.
سرانجام هارون به تنگ آمد، او می دید روز بروز بر عظمت امام کاظم (ع) افزوده می شود و شیعیان بسیاری از او پیروی می کنند و به امامت او اعتقاد دارند، احساس خطر کرد و تصمیم گرفت تا آن حضرت را مسموم کند.
مقداری خرما طلبید، چند عدد از آن را خورد، سپس یک کاسه طلبید و بیست عدد خرما در آن نهاد، و سوزنی با نخ آماده کرد و آن نخ را به زهر می آلود و آن سوزن را با نخش داخل خرماها می کرد، به این ترتیب خرماها را زهر آلود نمود، آنگاه آن کاسه را به خادم داد و گفت: این خرما را نزد موسی بن جعفر (ع) ببر و بگو امیر مؤمنان (هارون) از این خرما خورده و این مقدار را برای شما فرستاده و شما را به حقش سوگند می دهند که همه این خرماها را بخورید، که از دستچین خود من است و به هیچکس از آن نداده ام و فقط آن را برای تو برگزیده ام».
خادم خرما را به زندان نزد امام کاظم (ع) آورد و پیام هارون را به آن حضرت ابلاغ کرد، و آن حضرت خلالی طلبید، و از آن خرما مقداری خورد… (1)
.
.
در عبارت دیگر می خوانیم: سِندی بن شاهک، مقداری خرمای زهرآلود در نزد آن حضرت گذاشت، و آن حضرت ده عدد از آن خرما را خورد.
سندی بن شاهک گفت: بیشتر بخورید.
آن حضرت فرمود:
حَسْبِکَ قَدْ بَلَغْتَ ما یَحْتاجُ اِلَیْهِ فِیما اُمِرْتَ بِهِ.
: «همین مقدار کافی است، و با همین مقدار تو به آنچه مأمور بودی و مقصود تو بود نائل شدی».
امام کاظم (ع) پس از آنکه مسموم گردید، سه روز بر اثر آن در بستر شهادت قرار گرفت و از دنیا رفت.
سندی بن شاهک (برای ظاهر سازی) چند نفر قاضی و افراد عادل نما را احضار کرد تا گواهی دهند که موسی بن جعفر (ع) مسموم نشده است، و هیچگونه بیماری و ناراحتی مزاجی ندارد.
امام کاظم (ع) متوجّه آنها شد و فرمود: «گواهی دهید که من مدّت سه روز است که مسموم شده ام، ظاهراً سالم هستم ولی مسموم شده ام و بزودی بر اثر این مسمومیّت از دنیا می روم، در آخر روز سوم از دنیا رفت. (2)
.
روایت شده وقتی که هنگام وفات آن حضرت رسید، از سندی بن شاهک خواست دوستی که آن حضرت در بغداد داشت و از اهل مدینه بود و خانه او نزد خانه عباس بن محمد بود را حاضر کند تا سرپرست غسل و کفن آن حضرت گردد.
سندی بن شاهک می گوید: عرض کردم به من اجازه بده تا این کارها را خودم انجام دهم، به من اجازه نداد و گفت: «ما خاندانی هستیم که مهریه زنانمان، و خرج نخستین حج، و کفن مردگانمان از مال پاک خودمان می باشد، و کفن من نزد خودم موجود است و می خواهم سرپرست غسل و دفن و کفن فلان دوست من باشد.
پس همان شخص که نام برده بود، حاضر شد و کارهای پیش گفته را انجام داد. (3)
.
1- اقتباس از عیون اخبار الرضا ج1 ص100- بحار ج48 ص223.
2- بحار ج48 ص247- عیون المعجزات ص95- ترجمه ارشاد مفید ج2 ص234. نقل شده آن حضرت به امر هارون توسط سندی بن شاهک، در زندان معروف به خانه مسیب در پانزدهمین سال سلطنت هارون به شهادت رسید (منتخب التواریخ ص518).
3- ترجمه ارشاد مفید ج2 ص235-236.
.
.
.
ادامه دارد …
.
#متن_روضه
#کاظمیه_شهادت
#کاظمیه_متن_روضه
#فارسی
.
✍️ #زبدةالاشعار ✍️
.
🆔: @nohe_torki

متن پیشنهادی:  من ای سِند ستمگر حجَّت سبحانم ئولدورمه #کاظمیه_انور_اردبیلی

نظر دهید

جستجو در نام شاعر یا مناسبت

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

کلمات کلیدی: فهرستاشعار14معصومموضوععاشورائیانماهشاعراصفهانیتبریزیاردبیلیزنجانی

جستجو در مصرع اول

Search
Generic filters

Filter by Custom Post Type

دسته بندی درختی

دسته بندی درختی