زبدةالاشعار

شهادت یا وفات حضرت معصومه سلام الله علیها ؟؟؟ #حضرت_معصومه

شهادت یا وفات حضرت معصومه سلام الله علیها ؟؟؟
.
✍️ زبدة الاشعار ✍️
.
🆔: @nohe_torki
.
نام شریف آن بزرگوار فاطمه ، پدرش حضرت موسی بن جعفر (ع) و مادرش نجمه خاتون است و حضرت امام رضا (ع) برادر بزرگوارش هستند.
آن حضرت اوّل ذی القعده سال 173ه . ق در مدینه منوّره به دنیا آمد. و در سنّ28 سالگی در روز دهم یا دوازدهم ربیع الثانی سال 201ه . ق در شهر قم از دنیا رفت[1] سپس به سوی قبرستان ” بابلان” تشییع شدند و همان جا مدفون گشتند.
.
سفر خراسان از مدینه
در سال 201 ه . ق ، همراه عدّه ای از برادران خود برای دیدار برادر و تجدید عهد با امام زمان خویش راهی دیار غربت شد. در طول راه به شهر ساوه رسیدند، ولی در آنجا عده ای از مخالفین اهل بیت با مأموران حکومتی همراهی نموده و با همراهان حضرت به نبرد و جنگ پرداختند که عدّه ای از همراهان حضرت در این حادثه غم انگیز به شهادت رسیدند.[2] .
علل و اسباب شهادت
روشن است که علل مرگ می تواند گوناگون باشد اما نزد خداوند راه شهادت بهترین وپسندیده ترین راه است[3]و معلوم است که برای شهادت لازم نیست که از شمشیر کشته بشود بلکه حصول شهادت راه های گوناگون دارد :
۱. غم و حزن بسیار
حضرت معصومه (سلام الله علیها) از کودکی با برادر خودش امام رضا (علیه السلام) بسیار مانوس بود و پس از آنکه پدر بزرگوار آن بانوی گرامی به شهادت رسید، فرزند ارجمند آن امام، یعنی حضرت رضا علیه السلام عهده دار امر تعلیم و تربیت خواهراش شد وقتی امام هشتم علیه السلام از مدینه به طرف خراسان بالاجبار کشانده شدند این فراق بر حضرت معصومه (سلام الله علیها) خیلی سنگین گذشت.
و هنگامی که در ساوه تمام برادران به شهادت رسیدند بر اثر شدّت تألمات بیمار گشت[4] حضرت در حالی که از غم و حزن بسیار مریضه بود با احساس ناامنی در شهر ساوه فرمود: مرا به شهر قم ببرید ، زیرا از پدرم شنیدم که فرمود:” شهر قم مرکز شیعیان ما می باشد”[5] .
۲. مظالم حکومت
از صفحات تاریخ روشن است که خلیفه عباسی مامون دشمن سرسخت اهلبیت(علیهم السلام) بودو به بهانه گوناگون بر دوستان اهلبیت(علیهم السلام) ظلم روا می داشت و امام رضا (علیه السلام) را به شهادت رساندبر طبق این شواهد و بنا بر سیاست حاکم بر آن زمان امکان قوی هست که مامون می خواست حضرت معصومه (سلام الله علیها) را اذیت کندچون او از مقامات علمی حضرت معصومه (سلام الله علیها) آگاه بود و می دانست که همراهی حضرت معصومه (سلام الله علیها) با امام رضا (علیه السلام) دولت او را نابود خواهد کرد بخاطر همین آمدن حضرت معصومه (سلام الله علیها) با همراهان خودش مامون را سخت در اضطراب فرو برد او نمی خواست این کاروان با امام رضا (علیه السلام) ملحق بشود به علت همین در راه با ماموران خودش حمله کرد.
.
۳. مسموم شدن حضرت معصومه (سلام الله علیها)
بربنای روایتی حضرت معصومه (سلام الله علیها)مثل اباء و اجداد طاهرینش (علیهم السلام) علم به شهادت خودش داشت و می دانست که در قم از دنیا می رود بخاطر ھمین فرمود که مرا به طرف قم ببرید.و بنا بر نقلی در ساوه زنی حضرت معصومه (سلام الله علیها)را مسموم کرد.[6] .
نتیجه:
بنا بر بیانات و شواهدی که ما در دست داریم می تونیم بگوییم که رفتن حضرت معصومه (سلام الله علیها) از این دنیا طبیعی نه بود بلکه شهادت بود چون حضرت معصومه (سلام الله علیها) را اذیت کردند و مسوم کردن که بر اثر ھمین شهید شدند و در مصایب و کشیدن زحمات و رنج و سختییها مثل مادر بزرگ فاطمه زھرا (سلام الله علیها) شدند.
.
پس بر اساس فضائل و کمالاتی که حضرت معصومه (سلام الله علیها) دارند و بر مبنا و شواهدی دست یافته رفتن از دنیا را برای ایشان از شهادت تعبیر کنیم و بگوییم که ایشان شهید شدند.
.
پی نوشتها:
[1] وسیله المعصومیه , ص 65 به نقل از نزهه الابرار.
[2]زندگانی حضرت معصومه , مهدی منصوری , ص 14 ( به نقل از ریاض الانساب , تألیف ملک الکتّاب شیرازی).
[3] وَلَاتَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فِی سبیلِ اللّهِ أَمواتاً بَلْ أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یرزقونَ‘‘. سوره آل عمران 169
[4] دریای سخن , سقازاده تبریزی
[5] ودیعه آل محمد صلی الله علیه و آله، ص 12
[6] وسیله المعصومیه, نوشته میرزا ابوطالب بیوک, ص 68, الحیاه السیاسیه للامام الرضا علیه السلام, نوشته جعفر مرتضی العاملی, ص 428؛ قیام سادات علوی، علی اکبر تشید، ص168
.
✔️ بر گرفته از سایت «گروه رهروان ولایت»
.
.
#23ربیع
#حضرت_معصومه_میلادیه
#حضرت_معصومه_ورود_قم
#حضرت_معصومه_شهادت

متن پیشنهادی:  ای رخ تو روشن از رخسارها #میلادیه_امانی_اردبیلی

#فارسی
.
✍️ #زبدةالاشعار ✍️
.
🆔: @nohe_torki

نظر دهید

جستجو در نام شاعر یا مناسبت

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

کلمات کلیدی: فهرستاشعار14معصومموضوععاشورائیانماهشاعراصفهانیتبریزیاردبیلیزنجانی

جستجو در مصرع اول

Search
Generic filters

Filter by Custom Post Type

دسته بندی درختی

دسته بندی درختی