زبدةالاشعار

خروج حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از مدینه به سوى مکه

خروج حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از مدینه به سوى مکه
.
✍️ زبدة الاشعار ✍️
.
🆔: @nohe_torki
.
در روز 28 رجب در سال ۶۰ ه‍ ق امام حسین (ع) از مدینه منوره متوجه مکه شدند.[۱] بنابر قولى شب ۲۹ رجب آن حضرت از مدینه خارج شدند.[۲] .
در این سفر همراه ایشان عقیله بنی هاشم زینب کبرى، برادرشان حضرت ابوالفضل العباس (ع)، ام کلثوم (س)، على اکبر (ع) و دیگر اهل بیت (ع) بودند. خواهران حضرت سید الشهدا (س)، با عقیله بنی هاشم و ام کلثوم (ع) ۱۳ نفر بودند.
.
بانوان دیگر از منسوبین حضرت، علیا مخدره ام کلثوم صغرى دختر زینب کبرى (س) که با شوهرش به کربلا آمد و دیگرى خواهر امیرالمؤمنین (ع) جمانه دختر ابوطالب (ع). همچنین ۹ کنیز با حضرت از مدینه خارج شدند و ۱۰ نفر غلام با حضرت بودند. چند نفر از همسران امام مجتبى (ع) و ۱۶ نفر از اولاد دختر و پسر امام مجتبى (ع) و خانواده مسلم بن عقیل (ع) و دیگر اصحاب و بستگان حضرت نیز همراه بودند.
.
لوازم و سوارى هایى که همراه داشتند عبارت بود از ۲۵۰ اسب، ۲۵۰ ناقه. از این تعداد، ۷۰ ناقه براى حمل خیمه ها، ۴۰ ناقه براى حمل دیگ و ظروف و ادوات ارزاق، ۳۰ ناقه براى حمل مشک های آب، ۱۲ ناقه براى جامه ها و دراهم و دنانیر، ۵۰ ناقه براى حمل ۵۰ هودج تعبیه شده براى حمل مخدرات و علویات و اطفال و ذرارى و خدمتگزاران و کنیزان و بقیه شتران براى حمل وسایل مختلف که مورد لزوم بود.[۳] ➖➖➖➖➖
[1] ارشاد: ج 2 ص 34. اعلام الورى: ج 1 ص 435. بحارالانوار: ج 44 ص 329.
.
[2] فیض العلام: ص 329.
.
[3] از کتاب مدینه تا مدینه: ص 77 تا 90. براى اطلاع بیشتر به کتابهاى «بیت الاحزان» عبدالخالق بن عبدالرحیم یزدى، قمقام زخار، معالى السبطین، ابومخنف، ریاض القدس، بحار الانوار، تاریخ اصم کوفى مراجعه شود.
.
#خروج_مدینه
#فارسی
.
✍️ #زبدةالاشعار ✍️
.
🆔: @nohe_torki

متن پیشنهادی:  فاطمه ام بلالیم عم اوغلی #فاطمیه_تائب_تبریزی

نظر دهید

جستجو در نام شاعر یا مناسبت

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

کلمات کلیدی: فهرستاشعار14معصومموضوععاشورائیانماهشاعراصفهانیتبریزیاردبیلیزنجانی

جستجو در مصرع اول

Search
Generic filters

Filter by Custom Post Type

دسته بندی درختی

دسته بندی درختی