زبدةالاشعار

یَومُ الهَدم (روز تخریب) سالروز تخریب بقیع است. این واقعه … #بقیع

8 شوال ، یَومُ الهَدم
.
.

یَومُ الهَدم (روز تخریب) سالروز تخریب #بقیع است. این واقعه که در هشتم شوال ۱۳۴۴ق توسط وهابیون صورت گرفت، باعث تخریب قبور ائمه بقیع (ع) و دیگر بقعه‌های بقیع شد.
.
قبل از تسلط وهابیها بر حجاز، قبور مدفون در بقیع و پاره‏ای قبور دیگر در مکه و مدینه دارای گنبد و بارگاه و فرش و شمعدان و چراغ و قندیل بوده است. بسیاری از کسانی که قبل از آن آنجا را دیده‏اند، وضع بنا و دیگر خصوصیات مربوط به مقابر را با ذکر جزئیات و احیانا با ارائه تصاویری در گنبد و بارگاه آنها، در سفرنامه‏های خود ذکر کرده‏اند.
از جمله این سفرنامه‌ها، سفرنامه میرزا حسین فراهانی است.
.
وی در سال 1302قمری توفیق زیارت حج پیدا کرده و درباره قبور ائمه بقیع چنین نوشته است:
«قبرستان بقیع، قبرستان وسیعی است که در شرقی سور (بارو) مدینه متصل به دروازه سور واقع شده و دور تا دور آن را دیوار سه‌ذرعی از سنگ و آهک کشیده‌اند و چهار در دارد دو درب آن از طرف غرب و در کوچه پشت‌سور است و یک درب طرف جنوب و درب دیگر آن شرقی و طرف حش کوکب است که در کوچه باغهای بیرون شهر است و از بس در این قبرستان سرهم دفن کرده‌اند، اغلب قبرستان یک ذرع متجاوز از سطح زمین ارتفاع بهم رسانیده است و در اوقات آمدن حجاج به مدین، همه روزه درهای این قبرستان تا وقت مغرب باز است و هرکس می‌خواهد می‌رود و در غیر وقت‌حج، ظهر روز پنجشنبه باز می‌شود و تا نزدیک غروب روز جمعه بعد بسته است مگر آن که کسی بمیرد و آنجا دفن کنند.
.
چهار نفر از ائمه اثنی عشر صلوات‌الله علیهم اجمعین در بقعه بزرگی که به‌طور هشت ضلعی ساخته شده، واقعند و اندرون و گنبد او سفیدکاری است و بنای این بقعه معلوم نیست از که و چه وقت‌بوده اما محمد علی پاشای مصری در سنه 1234 به امر سلطان محمود خان عثمانی تعمیر کرده و بعد همه ساله از جانب سلاطین عثمانی این بقعه مبارکه و سایر بقعه‌جات واقعه در بقیع تعمیر می‌شود…. .»
.
مؤلف کتاب «تحفة‌الحرمین‌» نائب الصدر شیرازی که در سال 1305 هـ ق به مسافرت حج تشرف یافته در سفرنامه خود، چنین نوشته است:
«وادی بقیع به دست راست است، مسجد پوشیده‌ای است مانند اطاق بر سر او نوشته: «هذا مسجد ابی بن کعب و صلی فیه النبی غیر مرة‌» (این مسجد ابی بن کعب است که پیغمبر مکرر در آن نماز گزارد) بقعه ائمه بقیع جناب امام حسن و امام زین‌العابدین و امام محمد باقر و امام جعفر صادق ‌علیهم السلام در یک ضریح می‌باشند. می‌گویند: عباس بن عبدالمطلب آنجا مدفون است و آثاری در آن بقعه در پیش‌روی ائمه به طرف دیوار مانند شاه‌نشین ضریح و پرده دارد می‌گویند جناب صدیقه طاهره مدفون هستند… »
.
تخریب نخست: در سال ۱۲۲۰ قمری وهابیان، مدینه را محاصره کردند. پس از تسلیم شدن شهر، به دستور سعود بن عبدالعزیز، بارگاه امامان چهارگانه و گنبد حضرت فاطمه(س) موسوم به بیت الاحزان تخریب شده یا خسارت جدی به آنها وارد شد.[۱] به گزارش عبدالرحمن جَبَرتی، نیروهای وهابی پس از یک سال و نیم محاصره و ایجاد قحطی در مدینه وارد شهر شدند و جز مرقد نبوی دیگر بارگاه‌ها را از میان بردند.[۲] .
بازسازی: دولت عثمانی لشکری به فرماندهی پسر پادشاه، ابراهیم پاشا روانه نبرد با وهابیان کرد.[۳] آنان مدینه را محاصره کردند و بسیاری از وهابیان را کشتند و شماری انبوه را پس از پناه بردن به قلعه نزدیک باب الشامی، دستگیر کردند.[۴] برخی از بارگاه‌ها در سال ۱۲۳۴ق. به دستور سلطان محمود ثانی (حکومت: ۱۲۲۳-۱۲۵۵ق.) بازسازی شد،[۵] سعود بن عبدالعزیز شکست خورد و تلاشش برای راضی کردن محمد علی پاشا که او و یارانش را نزد سلطان عثمانی نفرستد، بی‌ثمر ماند.[۶] .
تخریب دوم: با حمله دیگر بار وهابیان به سال ۱۳۴۴ق. همه آثار تاریخی این قبرستان به فتوای شیخ عبدالله بلیهد، قاضی القضاة سعودی، به بهانه شرک و بدعت بودنِ زیارت قبور در هشتم شوال این سال ویران شد.[۷] از این روی هشتم شوال به یوم الهدم مشهور شد.
.
.
پانویس
.
(1) عجائب الآثار، ج۳، ص۹۱.
(2) عجائب الآثار، ج۳، ص۹۱.
(3) تاریخ مکه، ص۶۰۳
(4) خزانة التواریخ النجدیه، ج۴، ص۱۷۴.
(5) پنجاه سفرنامه، ج۳، ص۱۹۶.
(6) رسائل فی تاریخ المدینه، ص۶۶؛ مدینه‌شناسی، ص۳۳۸-۳۳۹
(7) کشف الارتیاب، ص۶؛ بقیع الغرقد، ص۴۹
.
ضمن عرض تسلیت به محضر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف اعلام می کنیم که مجموعۀ زبدةالاشعار نیز بر حسب رسالت و وظیفه خود اقدام به انتشار اشعار شعرای بزرگوارمان در این خصوص نموده است.
ضرورت دارد تمامی هیئات عزاداری و عاشقان اهل بیت علیهم السلام با برگزاری مجالس در این خصوص و اعلام درخواست بازسازی بقیع ، این جنایت بزرگ را محکوم نموده و پستی وهابیّت ملعون را به جهانیان برسانند.
.
#زبدةالاشعار #بقیع

متن پیشنهادی:  جد مظلومونده سیر ائت صبره یا صاحب زمان #دفن_شهادت #عاصی_تبریزی

نظر دهید

جستجو در نام شاعر یا مناسبت

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

کلمات کلیدی: فهرستاشعار14معصومموضوععاشورائیانماهشاعراصفهانیتبریزیاردبیلیزنجانی

جستجو در مصرع اول

Search
Generic filters

Filter by Custom Post Type

دسته بندی درختی

دسته بندی درختی