زبدةالاشعار

ذکر_مصیبت_معصوم_دوم24 #فاطمیه_متن_روضه

#متن_روضه حضرت زهرا (س)
.
.
.
مصیبت بی بی دو عالم آنقدر سنگین است که کمر امیرالمومنین(ع) زیر بار این مصیبت خم شده. در طول این چند روز چه بر امیرالمومنین(ع) گذشت؟ آیا حضرت فاطمه(س) که رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) خم می شد و دستش را می بوسید و به استقبالش می رفت و او را در جای خود می نشانید؛ سینه اش را می بویید و می فرمود:«فِدَاهَا أَبُوهَا»،(1)بوی بهشت را از حضرت فاطمه(س) می شنوم.
.
حضرت فاطمه (س) که حضرت درباره او می فرمود:«إِنَّ اللَّهَ یغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ یرْضَى لِرِضَاهَا»؛[2] به کسی یا چیزی یا امری غضبناک شود خدا غضب می کند. اگر حضرت فاطمه(س) راضی شد، خدا راضی می شود. حضرت فاطمه (س) که حضرت می فرمود:«إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی، وَ هِی رُوحِی الَّتِی بَینَ جَنْبَی»؛[3] نگویید حضرت فاطمه(س) روح من و جان من است. حضرت فاطمه (س) که می آمد درب خانه اش، حضرت اجازه می گرفت و وارد می شد. بی اجازه وارد خانه نمی شد.
.
حضرت فاطمه (س) که پیغمبر خدا وقتی مسافرت می رفت، آخرین خانه برای وداع، خانه حضرت فاطمه(س) بود. وقتی برمی گشت، اولین خانه ای که وارد می شد خانه حضرت فاطمه(س) بود. آیا این حقایق تاریخ رد کردنی است؟ در مدینه طوری غریب شود که بریزند خانه اش را آتش بزنند. او را بین در و دیوار بگذارند. نامحرم ها در کوچه او را محاصره کنند.
.
از امام صادق(ع) سؤال شد: آقا! سبب وفات حضرت فاطمه(س) چه بود؟ حضرت فاطمه(س) که جوان بود. فرمود: قنفذ فلانی به دستور او حضرت را هدف قرار داد؛ وقتی آمد کمربند امیرالمومنین(ع) را گرفت، دومی دستور داد مغیره، دست حضرت فاطمه(س) را کوتاه کن. چه کردند؟ هجوم دسته جمعی به حضرت فاطمه(س) بردند.
.
تعبیری که از امام مجتبی(ع) نقل شده، این است که حضرت به مغیره رو کرد و فرمود: تو همان کسی هستی که آنقدر مادرم را زدی که غرق در خون شد. امیرالمومنین(ع) صحنه ها را دیده و طبق پیمانی که ازش گرفته شده صبر کرد. در نقل کافی شریف هست که وقتی بعضی از این صحنه ها را جبرئیل نقل کرده که یا رسول الله(ص) باید امیرالمومنین(ع) میثاق به صبر کند. حضرت به رو افتاد و بعد عرض کرد: یا رسول الله(ص)! اگر خدا می خواست باید صبر کنم، صبر می کنم. امیرالمومنین(ع) صبر کرد.
.
وقتی امشب بدن حضرت فاطمه(س) را غسل و کفن کرد، تحویل رسول خدا داد. دیگر صبر امام علی(ع) کم شد و عرض کرد:«قَلَّ یا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِیتِک صَبْرِی وَ رَقَّ عَنْهَا تَجَلُّدِی»؛[4] فرمودی صبر کن، تحمل کردم ولی دیگر صبر امام علی(ع) کم شده. «یا رَسُولَ اللَّهِ أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ»؛ [5] دیگر غصه من پایان پذیر نیست؛ اما دیگر تا آخر عمر از این غصه خواب به چشم امام علی(ع) راه ندارد. یا رسول الله(ص) خودت می دانی چه بر ما گذشته. «وَ سَتُنْبِئُک ابْنَتُک بِتَظَافُرِ أُمَّتِک عَلَى هَضْمِهَا»؛[6] به زودی دختر عزیزت به تو خواهد گفت که امت تو پشت به پشت هم دادند که حضرت فاطمه(س) نباشد و او را نابود کنند. یا رسول الله(ص)!
.
با امام علی(ع) اسراری است که حضرت فاطمه(س) در میان می گذاشت. تو از حضرت فاطمه(س) سؤال کن چه بر سر ما آمد و ما در این میثاق و عهدمان کنار شما ایستادیم. تعبیرم این است که یا رسول الله(ص) تو مرا وصیت کردی. آن چنان خاموش که کار حرف زدن به اشاره افتاده؛ اگر می بینی مخفیانه حضرت فاطمه(س) را آوردم و دفن کردم؛ اگر می بینی همه را دعوت به سکوت و آرامش می کنم که مبادا دشمن با خبر شود، این ها از وصیت و سفارش شماست یا رسول الله(ص).
.
.
[1]. بحارالأنوار، مجلسی/43/20/باب 3، مناقبها و فضائلها و بعض…، ص: 19.
[2]. بحارالأنوار، مجلسی/21/279/باب 32، المباهلة و ما ظهر فیها من….، ص: 276.
[3]. اعتقادات الإمامیة و تصحیح الاعتقاد، شیخ صدوق، شیخ مفید/ج 1/105/38، باب الاعتقاد فی الظالمین…..، ص: 102.
[4]. شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید/10/265/195، و من کلام له ع …..، ص: 265.
[5]. الکافی، شیخ کلینی/1/458/، باب مولد الزهراء فاطمة(سلام الله علیها) …..، ص: 458.
[6]. همان.
.
.
#فاطمیه_متن_روضه
#فاطمیه_شهادت
#فارسی
.
✍️ #زبدةالاشعار ✍️
.
🆔: @nohe_torki

متن پیشنهادی:  از دل پریشانم ای خدا تو آگاهی #مهدیه_حیران_اصفهانی

نظر دهید

جستجو در نام شاعر یا مناسبت

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

کلمات کلیدی: فهرستاشعار14معصومموضوععاشورائیانماهشاعراصفهانیتبریزیاردبیلیزنجانی

جستجو در مصرع اول

Search
Generic filters

Filter by Custom Post Type

دسته بندی درختی

دسته بندی درختی